Her kan du lese historien til LSK Kvinner.

Setskog/Høland

Setskog var et av Norges mest anerkjente lag. De debuterte allerede fra begynnelsen av kvinnefotballen i norgesmesterskapet i 1978 der de kom til kvartfinalen. Dette ble den første av flere kvartfinaler for laget. Setskog kvalifiserte seg til den øverste divisjonen for kvinner i 1986, og var med fra begynnelsen, da den nasjonale serien begynte i 1987. I 1988 opplevde Setskog sitt muligens flaueste cupøyeblikk, da laget ble slått i første runde av Grorud, et lag som aldri før eller siden har markert seg i toppfotball for kvinner. I serien markerte Setskog seg med en femteplass som best i 1988.

Høland var også med fra begynnelsen, men har langt mer beskjedne plasseringer i cupen. I ligaen holdt de seg i 1. divisjon midt på treet fram til 1989, da laget rykket ned. Imidlertid ble det aldri noe opphold i 2. divisjon, da Setskog og Høland ble slått sammen til Setskog/Høland i 1989. I sitt første år tangerte laget femteplassen, og i 1991 ble det fjerdeplass. 1992 ble klubbens beste år, da de fikk sølv i serien og vant cupen, en bragd de hittil ikke har lyktes å kopiere eller forbedre. Imidlertid ble det sølv i 1995. Med unntak av 1999, ble Setskog/Hølands videre historie preget av kamp for å unngå nedrykk. Denne oppgaven lyktes de med, og Setskog/Høland, og deres fortsettelse, Team Strømmen, er et av tre lag som aldri har rykket ned fra den øverste divisjonen for kvinner.

Team Strømmen

Fra 2001 ble laget flyttet til Strømmen og fikk navnet Team Strømmen. De fire første årene befant laget seg på 6. og 7. plass, men før 2005-sesongen kom Hege Riise tilbake til Team Strømmen. I 2005 overrasket laget med en andreplass og en cupfinale mot Asker. Cupfinalen var jevn, og endte 0-0 etter ordinær tid. I ekstraomgangene raknet imidlertid alt, og laget tapte 0-4. Riise og laget fortsatte, og 2006 ble det en 4. plass. Mot slutten av sesongen annonserte trener Janne Jansson at han kom til å trekke seg som trener, og spillende assistenttrener Riise tok over hovedtrenerrollen. I sitt første år som trener lyktes Hege Riise å bekrefte Team Strømmens posisjon som et av landets beste lag med en femteplass, og i 2008 kopierte hun Janssons bedrift ved å vinne sølv både i serie og cup.

Det betydde kvalifisering til Champions League for Team Strømmen. De reiste til Kroatia og spilte mot Levadia Tallin, Osijek og Everton. Det ble tap mot Everton i siste kamp. De engelske jentene scoret 2-1 målet 2 minutter på overtid.

LSK Kvinner

23. februar 2009 ble Team Strømmen og LSK enige om å slå sammen lagene, slik at Team Strømmen allerede fra 2010 kunne spille under navnet LSK Kvinner Fotballklubb. Til daglig bruker man navnet LSK Kvinner. Det nye laget skulle spille i LSKs farger, gult og svart. Dermed ble klubben den andre som konverterte til et eliteserielag etter Stabæk Fotball Kvinner. Klubben beholdt riktignok sin egen organisasjon slik at det ikke var snakk om en full sammenslåing. I tillegg til at laget spilte med de samme fargene som herrelaget LSK, gikk samarbeidet ut på at jentene skulle spille sine hjemmekamper i LSK-hallen. Dessuten fikk man etter hvert egne kontorer for administrasjon i lokalene på Åråsen med de fordelene det førte med seg.

Kanarifansen annekterte raskt damelaget også, og har vært en god støttespiller for jentene. Laget dominerte damefotballen mer og mer siden de flyttet til Lillestrøm. Det ble en 6. plass i 2010, 5. plass i 2011, 1. plass i 2012 og 2. plass i 2013. Med markante skikkelser som Ranveig Karlsen, Bente Nordby, Monica Knudsen og ikke minst Hege Riise var laget nærmest enerådende på toppen. Det ble The Double i 2014. Deretter ble jentene seriemestere hvert år fram til og med 2018 og bortsett fra i 2017 vant de også cupen. Med andre ord 4 doublemesterskap de fem siste årene. Det er kanskje urettferdig å trekke fram enkeltspillere for et lag som også har som motto at ”Det er sammen vi blir gode”, men hvis det skal gjøres, så kommer man ikke utenom Isabell Herlovsen, som spilte 108 kamper og scoret 100 mål for klubben i perioden 2011–2016. I 2019 leder Hege Riise klubben til nok en double.

Etter 2019-sesongen begynte Hege Riise på det som skulle være sin foreløpig siste sesong som trener i LSK Kvinner. 2020-sesongen bydde på en del utfordringer sportslig, mye grunnet store utskiftninger i troppen. Dette førte til at laget endte på en 5. plass. Det ble i tillegg tap for erkerivalen VIF i cupfinalen. I Champions League ble hviterussiske FC Minsk slått 2-1 sammenlagt før storlaget Wolfsburg ventet i 8-delsfinalen. Tyskerne ble for tøffe og det ble et 0-4-tap sammenlagt. «Hjemmekampen» vår huskes nok mest for at den ble spilt i Ungarn grunnet coronarestriksjoner.

I 2021 gikk LSK Kvinner inn i sesongen med Knut Slatleim som hovedtrener ved roret. De nevnte kampene mot Wolfsburg i CL skjedde under Knuts ledelse i mars 2021, men grunnet 5. plassen i 2020 var det altså ingen ytterligere kamper i Champions League på Birdsa i 2021. I Toppserien ble det en meget sterk 3. plass foran nesa til Vålerenga. I NM ble det cup-exit i semifinalen mot Sandviken. Bergenslaget vant 2-0 i LSK-hallen.

2022-sesongen ble på mange måter dessverre en nedtur sportslig sett. 7. plass ble fasit etter endt grunnspill i Toppserien, noe som førte til at vi falt utenfor topp 4, og heller måtte spille sluttspill med nedre halvdel. Etter 7 kamper i nedrykkssluttspillet endte vi på 3. plass blant de syv nederste. I NM ble det exit i kvartfinalen borte mot Brann. Stillingen ble 6-1.