Er toppfotball for kvinner viktig nok for Romerike?
I Bergen i dag leverte LSK Kvinner nok en prestasjon som fikk folk til å legge merke til oss. Ikke bare på grunn av resultatet, men på grunn av alt som ligger bak.
Gjennom nok en tid med usikkerhet har spillerne fortsatt å prestere. De har representert klubben med stolthet, profesjonalitet og en vilje som få kan matche.
Norge ser det. Spørsmålet er om Romerike ser det samme.
Vi er åpne om at dagens klubbmodell ikke er bærekraftig. Styret og administrasjonen er tydelige på at elitefotballen for kvinner på Romerike må organiseres på en annen måte i fremtiden. Kostnadsbudsjettet til klubben er redusert med rundt 7 millioner kroner. Organisasjonen er slanket. I dag drives klubben på et langt mer bærekraftig nivå enn tidligere.
Skal satsingen overleve og utvikles, må en sterkere og mer robust klubbstruktur ta ansvaret videre.
Dette handler derfor ikke om å redde gårsdagens modell. Det handler om å sikre morgendagens.
Men før en ny løsning kan bygges, må vi ta vare på det som allerede finnes.
For dette er ikke bare historien om en klubb. Det er historien om jenter fra Nittedal, Rælingen, Lørenskog, Kløfta, Aurskog-Høland, Fjellhamar, Bjerke og resten av Romerike som har fått muligheten til å spille toppfotball uten å forlate hjemregionen.
Hvis vi ikke lykkes nå, må spillerne og neste generasjon bli nødt til å reise til Oslo for å få den samme muligheten. De prosessene er allerede i gang.
I mange år har LSK Kvinner vært hele Romerikes lag på toppnivå.
Nå står vi ved et veiskille. Ikke bare for klubben.
Men for fremtiden til jente- og kvinnefotballen på Romerike.
Spørsmålet er enkelt: Ønsker Romerike fortsatt å ha et topplag for jenter og kvinner? Investeringen er middels. Tapet kan bli stort!
- Administrasjonen i LSK Kvinner, ved Erlend og Jonas