Drømmen om fullsatte tribuner!

Onsdag 27.mars 2019 var det rekordstore 5.655 tilskuere som så LSK Kvinner ta imot Barcelona til kvartfinale i Champions League på Åråsen. Foto:Støtt Norsk Kvinnefotball

Onsdag 27.mars 2019 var det rekordstore 5.655 tilskuere som så LSK Kvinner ta imot Barcelona til kvartfinale i Champions League på Åråsen. Foto:Støtt Norsk Kvinnefotball

1. april 2019

Skrevet av: Torunn Swane Østli – styremedlem og lidenskapelig supporter

Onsdag 27.mars 2019 var det rekordstore 5.655 tilskuere som så LSK Kvinner ta imot Barcelona til kvartfinale i Champions League på Åråsen. Flomlys, dugg i gresset og en atmosfære man bare hadde drømt om. Nesten 6000 tilskuere altså! For en opplevelse!

Toppserien rullet i gang 23.mars. Gjennomsnittlig tilskuerantall i første runde var 329. Dette er langt unna der vi ønsker å være. Klubbene har de siste årene gjort mye bra for å øke antallet tilskuere på toppseriekampene. Men de store tallene uteblir.

Lørdag 11.oktober 2014 tok LSK Kvinner i mot Vålerenga til derby i LSK-hallen. 1582 tilskuere bivånet dette oppgjøret. På det tidspunktet var det ny toppserierekord. Helgen etter slo LSK Kvinner sin egen rekord da 1643 personer så de gulsvarte sikre seriegullet mot Stabæk. Denne rekorden ble igjen slått da Vålerenga åpnet sin nye stadion. Hele 3541 personer var innenfor portene. Det er slik atmosfære vi ønsker på alle toppseriekamper.

Nå er det engang slik at mange av stadionene i Toppserien ikke er store nok til å huse tusentalls mennesker – men det er heller ikke poenget her. Poenget er at spillerne i Toppserien fortjener fulle tribuner hver gang! Og det skal ikke være umulig å få dette til. Men det krever mye av oss alle. Interessen for norsk kvinnefotball er på vei opp igjen. Toppserien ble nettopp kåret til Årets sponsorobjekt, og næringslivet ser verdien i å bruke penger og ressurser på oss. Men vil dette skaffe flere tilskuere? Nei – ikke alene.

Her spiller også medie-Norge en viktig rolle. Det vil ikke være tilstrekkelig å promotere kampene i lokalavisa eller på sosiale medier. Profilene i Toppserien må løftes frem i mediebildet og det må brukes tid og penger på å promotere produktet i tv-ruta, på radioen og i nyhetsbildet. Det har skjedd endel de siste årene, men vi har fortsatt en lang vei å gå.

Alle som er glad i norsk kvinnefotball må jobbe sammen. Entusiasmen og gleden må opp på et høyere nivå – det er gøy å gå på kamp! Ta med deg venner, familie, naboen og kollegaen! Spre det glade buskap! Og opplev spenning, nervøsitet og fotballglede.

 

Kom deg på kamp – fotball er alltid best på stadion!